Van parkeren naar innoveren

Visie op mobiliteit

Strijp‑S is dagelijks in beweging. Figuurlijk en letterlijk. En Mobility‑S is de organisatie die de mobiliteit binnen het gebied in goede banen leidt. Dat is een hele uitdaging want iedereen wil bijvoorbeeld overal parkeren maar niemand betaalt graag parkeergeld. Terwijl mobiliteit zoveel meer is dan parkeren. Mobility‑S zorgt ervoor dat het gebied goed bereikbaar blijft voor bewoners en bezoekers dankzij de innovatieve faciliteiten die Strijp‑S als ‘living lab’ te bieden heeft. Na een zorgvuldige aanloopperiode is het nu tijd voor actie. Een update door Paul Bloemen van Mobility‑S.


Smart mobility

“Mobility‑S is de naam van het programma en tegelijkertijd het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het openbaar parkeren van auto’s en fietsen op Strijp‑S. Ons bedrijf investeert voort‑durend in innovatie op het gebied van mobiliteit. De combinatie duurzaamheid en ‘smart mobility’ is daarbij een belangrijk uitgangspunt. Eigenlijk net zoals je dat ook met energie doet en zoekt naar alternatieven, zo willen wij mensen ook prikkelen om anders om te gaan met mobiliteit. Het is logisch dat de parkeerdruk toeneemt door de groei van het gebied en door nieuwe woningbouw. Om hierop te anticiperen is nu al gestart met de bouw van een tweede parkeer‑garage.

 

Maar er is meer. Naast de zorg voor parkeren, de juiste routing en beweg‑wijzering, is Mobility‑S vooral ook een partij die alternatieve mobiliteit wil stimuleren. Het komt erop neer dat wij proberen het aantal auto’s in het gebied zoveel mogelijk te beperken. Niet door te ontmoedigen, maar vooral door het bieden van alternatieven. Denk daarbij aan het maximaal benutten van de parkeerplekken die er zijn; overdag door bedrijven en bezoekers en ’s‑nachts voornamelijk door bewoners. Bij evenementen gaan we ook structureel gebruik maken van parkeerplekken in de omgeving, van de parkeervoorziening bij het PSV‑stadion bijvoorbeeld.

Deelfietsen, een goed alternatief voor de auto

Deelfietsen, een goed alternatief voor de auto

Deelfietsen

De deelfietsen die we sinds kort in het gebied hebben, vormen een goed alternatief voor de auto. Bijvoorbeeld bij kleine afstanden tussen Strijp‑S en het centrum, station, de hightech campus, TU/e etc. We gaan hiervoor in de nabije toekomst twee opties bieden. Het zogenaamde ‘Hopper Point’ systeem. Dat werkt met verschillende ‘docking stations’ in de stad waar je een deelfiets ophaalt en terugplaatst. Deze worden binnenkort geïnstalleerd. Je kunt ter plekke betalen of een abonnement nemen. Daarnaast is er ook de deelfiets met een ‘slim slot’, dat open je met je smartphone als je daarvoor geautoriseerd bent. Hierbij ben je niet gebonden aan vaste plekken. Je kunt volgen waar de fietsen staan. De deelfietsen met het reguliere slot staan momenteel al klaar voor gebruik, o.a. bij Postmasters op Strijp‑S.

 

Deelauto’s

In samenwerking met BMW starten we binnenkort ook met de nieuwe deelauto’s. BMW stelt hiervoor twee elektrische i3 auto’s beschikbaar. Het afrekenen voor zowel de deelfietsen als deelauto’s verloopt straks via de Mobility‑S site. Hier maak je als medewerker of bewoner een eigen account aan waarmee je in de toekomst alle gebruikte faciliteiten (parkeren, elektrisch laden, deelfietsen en meer) beheert, reserveert en betaalt.

  

Beamerz

Tot slot gaat er vanaf september 2016 een pilot met Beamerz lopen. Dit betreft een Streaming Mobility Platform waarmee online en direct een rit (lees: verplaatsing) gevraagd én aangeboden kan worden. Dit kan via ride sharing, car sharing en on demand. Ook kan een rit via het openbaar vervoer worden aangevraagd. Diverse vormen van mobiliteit komen als het ware samen via één loket.”

Share dit artikel:

Verder lezen